dinsdag 6 november 2007

Commissie ingesteld na 8 weken; hoe lang zal er gewacht moeten worden op het resultaat van de werkzaamheden van de Commissie Benoemingen?

Ruim 8 weken nadat het Bestuurscollege de brief van de Landsregering heeft ontvangen betreffende de zoveel besproken benoemingen heeft het Bestuurscollege verleden week besloten een commissie in te stellen die deze benoemingen moet gaan onderzoeken. Het Bestuurscollege heeft besloten dat alle benoemingen die hebben plaatsgevonden tussen juni 2003 en juni 2007 onderzocht moeten worden. Dit is niet wat de aandacht van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen heeft noch wat de Landsregering gevraagd heeft. Er is gevraagd om de benoemingen die in de periode januari tot en met juni 2007 hebben plaatsgevonden te onderzoeken.
Volgens de Algemene Rekenkamer (ARNA) zijn 353 extra formatieplaatsen begroot gedurende de periode 2003 t/m 2006 (bron: Onderzoeksrapport Indienstnemingen en Salarisbetaling Personeel Eilandgebied Curaçao – 21 juni 2007 [te downloaden van www.remetido.com]). Dit houdt in dat de commissie meer dan 400 benoemingen moet gaan onderzoeken inclusief de benoemingen van de periode januari t/m juni 2007 wat er ongeveer 50 zijn. Het is het prerogatief van het Bestuurscollege welke additionele benoemingen zij wil onderzoeken maar de benoemingen in de periode januari t/m juni 2007 moeten prioriteit hebben, deze benoemingen zijn de “issue”. De commissie kan deze benoemingen eerst onderzoeken en terug rapporteren aan de Landsregering waarna de overige benoemingen onderzocht kunnen worden.

In het kader van transparantie van bestuur is het op zijn plaats dat het Bestuurscollege, gebaseerd op de Landsverordening Openbaarheid van Bestuur (LOB [te downloaden van www.ingezonden.com]), de samenleving informeert over de taak van de commissie, de criteria die toegepast zullen worden, wie de leden van de commissie zullen zijn en binnen hoeveel tijd de commissie haar taak moet hebben voltooid.
Om een basis te hebben voor de vergelijking van enerzijds de conclusies van de commissie en anderzijds de conclusies van het juridisch advies dat ingewonnen is door de Landsregering en de conclusies van de ARNA vermeld in haar rapport van 21 juni 2007 moeten gelijkwaardige criteria gehanteerd worden. De commissie moet dus criteria hanteren die de basis waren voor het juridisch advies en de criteria die de ARNA toegepast heeft welke verankerd zijn in de geldige regels en procedures van het Eilandgebied Curaçao (Toetsingscriteria Commissie Indienstnemingen/Personeelsstop). Het is ook van belang om de samenstelling van de commissieleden goed te overwegen. Behalve vertegenwoordigers van overheidsdiensten is het ook goed om ook een vertegenwoordiger van de entiteit die het juridisch advies aan de Landsregering heeft uitgebracht en een vertegenwoordiger van de ARNA in de commissie te benoemen. Deze twee entiteiten moeten in de commissie vertegenwoordigd zijn om te garanderen dat de criteria die zij hebben gehanteerd ook door de commissie gehanteerd worden. Ook is het goed om een vertegenwoordiger van de ABVO in de commissie te hebben omdat een consistent personeelsbeleid in het belang is van haar leden en tevens kan door de vakbond erop toegezien worden dat de kwestie van benoemingen niet in de doofpot verdwijnt omdat één ding zeker is en dat is dat het Bestuurscollege geen haast heeft om deze kwestie aan te pakken. De commissie kan het eerste deel van het onderzoek in 1 maand tijd afronden. Het betreft ongeveer 50 benoemingen en indien men 5 benoemingen per dag onderzoekt dan is men in 2 weken tijd klaar en heeft men nog 2 weken de tijd om de eindrapportage op te stellen.

De vraag kan gesteld worden wat er dient te gebeuren met de benoemingen die moeten plaatsvinden gedurende de periode dat de commissie haar werkzaamheden verricht. Welke garantie heeft de samenleving dat er geen benoemingen zullen plaatsvinden die mogelijk in strijd zijn met de regels en/of niet in het belang van het eiland zijn? Het zou goed zijn de commissie advies uit te laten brengen aan het Bestuurscollege over alle benoemingsvoorstellen gebaseerd op de toetsingscriteria die zij voor haar werkzaamheden hanteert.
Wij moeten ervoor waken dat wij naast een financieel toezicht ook niet geconfronteerd worden met toezicht op het personeelsbeleid.


Etienne van der Horst
6 november 2007

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

U kunt hier reageren/Bo por reakshona aki