zondag 8 juni 2008

De Ombudsman is er om de controlefunctie van de Eilandsraad te versterken.

De Memorie van Toelichting van de Eilandsverordening Ombudsfuctionaris stelt dat 1 van de 6 hoofdtaken van de Ombudsman is om de controlefunctie van de Eilandsraad te versterken. Volgens de toelichting op artikel 2 van deze verordening is de Ombudsman een gemachtigde van de Eilandsraad hoewel hij in het kader van de uitoefening van zijn ambt aan geen enkel orgaan ondergeschikt is.

Deze dagen is de relatie tussen het Bestuurscollege en de Ombudsman weer uitgebreid onderwerp van gesprek in de media. We hebben kunnen constateren dat het Bestuurscollege zelfs verklaard heeft dat zij geen vertrouwen meer heeft in de Ombudsman en de Eilandsraad benaderd heeft met het verzoek een uitspraak te doen over de integriteit van de Ombudsman. De situatie had niet zo ver hoeven te komen. Zowel het Bestuurscollege als de Eilandsraad waren en zijn nog steeds in de positie om de randvoorwaarden te creëren om de relatie te verbeteren.
We hebben in de media kunnen vernemen dat de Ombudsman verschillende malen het Bestuurscollege verzocht heeft de commissie genoemd in artikel 8 van de Eilandsverordening Ombudsfunctcionaris in te stellen. Volgens de wet dient deze commissie er te zijn.
Deze commissie heeft als taak de ombudsman gevraagd en ongevraagd van advies te dienen over de wijze waarop hij zijn taak verricht. De adviescommissie zal uitsluitend moeten dienen als klankbord voor de ombudsman zelf, met name als er klachten zijn over bepaalde aspecten van het optreden van hem, zowel inhoudelijk als formeel.
Sinds het eerste verzoek van de Ombudsman enige jaren geleden tot heden is deze commissie niet ingesteld.

In zijn jaarverslagen die hij de Eilandsraad heeft doen toekomen heeft de Ombudsman meerdere malen vermeld dat hij het Bestuurscollege voorgesteld heeft om de commissie in te stellen echter tot nu toe zonder resultaat. Het is interessant om te weten te komen waarom de Eilandsraad het Bestuurscollege niet ter verantwoording heeft geroepen voor het feit dat er niet ingegaan wordt op het verzoek van de Ombudsman en dus ook niet aan de wet wordt voldaan.
De commissie kan een bijdrage leveren aan de wijze waarop de Ombudsman zijn werkzaamheden verricht en dus ook aan de controlefunctie van de Eilandsraad.
Als die commissie zou hebben bestaan had het de Ombudsman kunnen adviseren over de onderzoeken en de resultaten daarvan die deze dagen onderwerp van uitgebreide publiekelijke discussie zijn en die zelfs hebben geleid tot de uitspraak van het Bestuurscollege dat zij het vertrouwen in de Ombudsman hebben opgezegd.
Wij kunnen constateren dat in de afgelopen jaren het Bestuurscollege noch de Eilandsraad de bereidheid heeft getoond om de randvoorwaarden te creëren ter verbetering van de relatie tussen het Bestuurscollege en de Ombudsman terwijl de Ombudsman deze bereidheid van zijn zijde wel heeft getoond door voor te stellen de commissie in te stellen.

Laten wij hopen dat de Eilandsraad rekening houdt met deze nalatigheid van het Bestuurscollege en de Eilandsraad zelf als zij haar standpunt over het functioneren van de Ombudsman gaat bepalen. Mijn advies is om de commissie in te stellen en indien nodig met de hulp van een Commissie van Goede Diensten, te werken aan het verbeteren van de relatie tussen het Bestuurscollege en de Ombudsman. Onze Ombudsman; de Ombudsman van de bevolking van Curaçao!


Etienne van der Horst
8 Juni 2008

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

U kunt hier reageren/Bo por reakshona aki