dinsdag 16 december 2008

Aan het Bestuurscollege van het Eilandgebied Curaçao
D.t.k.v. de Dienst voor Communicatie en Voorlichting,
Afdeling Bentana di Informashon
Breedestraat 39C (Punda)

16 December 2008

Onderwerp: Verzoek om kopie van
onderzoeksrapport “De burger en
integriteit binnen de overheid”.


Geacht College,

In de overweging van de Landsverordening Openbaarheid van Bestuur (P.B. 1995 no. 211) wordt onder meer vermeld dat het met het oog op een goede en democratische bestuursvoering wenselijk is om regels op te stellen met betrekking tot de openheid en openbaarheid van bestuur. Artikel 2 van de Landsverordening meldt dat een bestuursorgaan bij de uitvoering van zijn taak openbaarheid betracht en hiertoe informatie verstrekt.

Mede gelet op bovenstaande verzoek ik het Bestuurscollege, gebaseerd op artikel 3 en artikel 7 lid 1a van de L.O.B., of ik een kopie kan ontvangen van het rapport met de resultaten van het onderzoek “De burger en integriteit binnen de overheid” naar welk rapport wordt verwezen in een artikel op de voorpagina van de Amigoe van 11 december j.l. met als titel “Burger vertrouwt overheid niet”. Mocht het om een omvangrijk rapport gaan dan verzoek ik, gelet op artikel 7 lid 1b, eerst kennis te mogen nemen van de inhoud van het rapport waarna ik kan aangeven van welke delen ik een kopie wens te ontvangen.

Behalve dat ik om een kopie van het eerdergenoemde rapport vraag verzoek ik ook of het Bestuurscollege, gebaseerd op artikel 8 van de L.O.B., de samenleving uit eigen beweging informatie kan verstrekken over haar standpunt met betrekking tot de aanbevelingen van het rapport en of en hoe deze zijn verwerkt in het beleid van het Eilandgebied Curacao. De Beleidsnota behorende bij de begroting 2009 geeft hier geen informatie over. De nota meldt enkel “Verankering integriteit fase 3” en “Samenwerking met Buro Integriteit Amsterdam uitdiepen en mogelijkheden nagaan met de regio”.

Ingevolge artikel 6 van de L.O.B. dient u binnen 3 weken na de dag dat mijn verzoek is ontvangen te beslissen op dit verzoek. U kunt de beslissing voor ten hoogste 3 weken verdagen. Van deze verdaging dien ik, zoals artikel 6 stelt, vóór de afloop van de eerste termijn schriftelijk gemotiveerd mededeling te krijgen van uw College.

In afwachting van uw reactie verblijf ik met de meeste hoogachting,


Etienne van der Horst

2 opmerkingen:

  1. Op 5 januari 2009 heb ik een brief ontvangen van de Dienst voor Communicatie en Voorlichting gedateerd 16 December 2009 waarin de ontvangst van mijn verzoek bevestigd wordt en het een registratienummer is toegekend. Verder meldt de brief dat rekening houdend met de datum waarop genoemde dienst mijn verzoek heeft ontvangen, 16 December 2008, de eerste beantwoordingtermijn op 6 Januari 2009 zal verstrijken. Indien zorgvuldige behandeling van het verzoek meer tijd vergt word ik hiervan schriftelijk op de hoogte gesteld.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op 15 januari 2009 heb ik een brief ontvangen van de Dienst voor Communicatie en Voorlichting gedateerd 6 januari 2009 waarin ik word medegedeeld dat een zorgvuldige behandeling van mijn verzoek meer tijd vergt dan de termijn van drie (3) weken waarbinnen conform de landsverordening mijn verzoek dient te worden beantwoord. Men is daardoor genoodzaakt de afhandeling van mijn verzoek te verdagen. Volgens artikel 6 van de LOB geldt deze verdaging met ten hoogste drie (3) weken. Verder wordt mij medegedeeld dat men er uiteraard naar streeft mijn verzoek op zo kort mogelijke termijn af te handelen.

    BeantwoordenVerwijderen

U kunt hier reageren/Bo por reakshona aki